בריאות

ארבע עובדות חשובות בנוגע לטרשת נפוצה טיפול ושיקום

טרשת נפוצה, באנגלית Multiple Sclerosis או MS, הינה מחלה אוטואימונית, בה המערכת החיסונית תוקפת את המיאלין, אותה מעטפת שמגנה על העצבים בגוף ומאפשרת מעבר תקין של הולכה עצבית מהמוח אל הגוף. על אף השם המתעתע המחלה אינה נפוצה כ"כ. המילה נפוצה מתייחסת לכך שהמחלה הינה מפושטת ויכולה לפגוע במערכת העצבים המרכזית בכמה מקומות בו זמנית. לכן גם הפנים של המחלה הן מגוונות ומשתנות מאוד מאדם לאדם.

טרשת נפוצה, כמו מגוון מחלות נוירולוגיות נוספות כמו פרקינסון או ניוון שרירים, היא מחלה שאין לה מרפא. עם זאת, קיים טיפול תרופתי תומך וישנם מגוון טיפולים שיקומיים שביכולתם לסייע לחולים להשתקם לאחר התקף של המחלה ולשמור על תפקוד לצד המחלה.

 

שיקום חולי טרשת נפוצה – יש דבר כזה

קיימות תרופות שונות ומגוונות לטיפול בטרשת נפוצה ובתסמיניה. מטרת הטיפול התרופתי היא להפחית את עוצמת ההתקפים ולהביא לזמני הפוגה ארוכים יותר בין ההתקפים. יחד עם זאת, טרם נמצא מרפא למחלה, ועם השנים האדם המאובחן במחלה עלול לחוות קשיים ומגבלות בתפקוד היומיומי שלו.

טיפולים שיקומיים על ידי צוות מטפלים רב מקצועי יכול לסייע מאוד לאנשים שחיים עם טרשת נפוצה. טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת וטיפול פסיכולוגי הם רק חלק מהטיפולים המומלצים עבור אנשים שחיים עם המחלה. אנחנו ב-Restart Therapy מספקים תוכניות שיקום בית לאנשים עם טרשת נפוצה. שירות פרטי בידי מטפלים בעלי הכשרה בשיקום נוירולוגי וניסיון בעבודה יומיומית עם חולי טרשת נפוצה.

 

פעילות גופנית ופיזיותרפיה מותאמת באופן אישי – התרופה היעילה ביותר לטרשת נפוצה

אחד המיתוסים השגויים ביותר בנוגע למחלה היא שקצוי להימנע מפעילות גופנית, בעיקר מהחשש שעקב פעילות גופנית החולים עלולים לחוש כאב ועייפות והחמרה בתסמיני המחלה השונים. כבר תקופה ארוכה שמחקרים תומכים בדעה הפוכה לכך. וכיום כבר ידוע מעבר לכל ספק כי לא רק שלא צריך לאסור על ביצוע פעילות גופנית, חשוב לעודד אנשים עם טרשת נפוצה לבצע פעילות גופנית ולנהל אורח חיים פעיל ככל הניתן, מאחר ולפעילות הגופנית והשיקומית יתרונות רבים לתפקוד הנוכחי והעתידי.

פעילות גופנית מסייעת לאנשים החיים עם טרשת נפוצה בכמה אופנים:

  • באופן אולי פרדוקסלי, פעילות גופנית מפחיתה את תחושת העייפות בקרב חולים.
  • פעילות גופנית ופיזיותרפיה משפרות את ההליכה ומסייע בשמירה על דפוס הליכה נכון ויעיל על אף הפגיעה ביציבה ובשיווי משקל.
  • פעילות גופנית ופיזיותרפיה מסייעת בשמירה על כוח שרירים ועצמות חזקות.
  • פעילות אירובית משפרת קוגניציה. עובדה חשובה הא שכ-50% מהאנשים שמאובחנים במחלה יחוו גם פגיעה קוגניטיבית.
  • פעילות גופנית מתואמת מפחיתה כאב ואף מסייעת במניעתו.

 

טיפול ריפוי בעיסוק לשמירה על שגרה, עצמאות ויעילות בחי היומיום

ריפוי בעיסוק חיוני עבור אנשים אשר חיים עם המחלה בשלושה תחומים עיקריים:

שיפור תפקודי ידיים- שני סימנים שכיחים שעלולים להופיע דווקא בשלבים מוקדמים של המחלה הם ירידה בתפקוד המוטורי העדין של הידיים וליקויים תחושתיים כגון נימול ביד וירידה בתחושה בידיים. מי שסובל מתסמינים אלו עלול לחוות קושי בתפקוד היומיומי, בטיפול עצמי, טיפול בילדים, עבודה, משק בית, נהיגה ועוד. טיפולי ריפוי בעיסוק כוללים תרגול לצד הדרכה ומסייעים בשמירה ואף שיפור המוטוריקה העדינה והתחושה בידיים.

טיפול קוגניטיבי- הפגיעה ביכולות הקוגניטיביות עלולה להופיע כבר עם תחילת המחלה ולאורך החיים תפגע ב-50% מהמאובחנים עם טרשת נפוצה. היכולות שנפגעות יותר מכל הן: מהירות עיבוד המידע, קשב וזיכרון. תרגול קוגניטיבי מותאם, בדומה לעילות גופנית, חשוב וחיוני מאוד לשמירה על תפקוד עצמאי, בטיחותי ויעיל. טיפול קוגניטיבי בריפוי בעיסוק כולל הגברת מודעות, שימוש באסטרטגיות לשיפור התפקוד הקוגניטיבי בחיי היומיום ותרגול קוגניטיבי לשיפור היכולות, לרבות תרגול קוגניטיבי ממוחשב.

שמירה על תפקוד ועצמאות לאורך השנים- עם השנים לצד המחלה סביר להניח שאדם החולה במחלה יתחיל לחוש בקושי בפעילויות מסוימות. מטרת הטיפול בריפוי בעיסוק היא לעזור לכל אדם למצוא את הדרכים לשמור על יכולתו להמשיך ולהשתתף בכל הפעילויות הנדרשות והאהובות עליו. הדרכים הללו כוללות בין היתר התאמת אביזרי עזר והתאמת הסביבה, שינוי בהרגלים ודפוסי חשיבה, הדרכה לשמירה על חסכון באנרגיה ועוד.

 

טרשת נפוצה טיפול בכל המשפחה

המחלה בד”כ מתגלה בגיל צעיר, אצל מבוגרים צעירים (20-40), בתקופה בה קריירה ומשפחה נמצאים בהילוך מהיר. מסיבה זו טרשת נפוצה נחשבת למחלה שפוגעת גם במשפחה, ולכן הטיפול המומלץ הוא טיפול בגישה הוליסטית.

המטרה העיקרית שלנו ב  Restart Therapyהיא ללוות, לתמוך, ללמד ולסייע לחולי טרשת נפוצה וכל בני המשפחה שלהם בהתמודדות על המחלה והמציאות המשתנה, לסייע לחולים להישאר במעגל העבודה ולשמור על שגרה מיטבית, עם התאמות מינימאליות בסביבה הביתית והמשפחתית, בהתאם לצורך, ולשמור על איכות חיים לאורך שנים קדימה.

 

להתייעצות ללא עלות או התחייבות עם צוות המטפלים המומחים שלנו בRestart Therapy – שיקום פרטי בבית הלקוח, התקשרו אלינו לטלפון שמספרו 077-9966400 או היכנסו לאתר שלנו בכתובת: www.restart-therapy.co.il בו תוכלו למצוא מידע נוסף על טרשת נפוצה טיפול, שיקום קוגניטיבי, פיזיותרפיה שיקומית, ייעוץ תזונתי למבוגרים ועוד.

דילוג לתוכן